Staying fit

Sinds ik fulltime werk heb ik wat meer moeite met 3x in de week hardlopen. Liep ik in mijn afstudeertijd makkelijk 3x, moet ik daar nu echt tijd voor vrij maken. Daar komt bij dat ik wisselende diensten heb en niet altijd 2 dagen weekend, dus het hardlopen vergt wat meer plannen.

Hetzelfde geldt voor het gezonde eten, ik ben helemaal geen clean food type, maar een beetje gezond eten vind ik toch wel prettig en het helpt mij de winter door zonder rare griepjes en verkoudheidjes. Als ik vroege dienst werk dan sta ik om half 6 naast mijn bed, eet ik in de trein een boterham en eet ik pas rond 11 uur weer een broodje. Bij de late dienst eet ik warm op het werk, dat is altijd maar afwachten wat het wordt. Dus die keren dat ik thuis eet probeer ik ook gezond te eten.

Ik heb wat tips verzameld voor iedereen die fulltime werkt en dus minder tijd heeft om een workout te doen en/of gezond te eten.

Ontbijt

IMG_0798-001

Als ik een dag vrij ben of late dienst heb, begin ik mijn dag het liefste met kwark of yoghurt met fruit, in combinatie met een kopje thee. (en als ik een blender had een versie smoothie, lekker! Snel aanschaffen dus)  Het voordeel van yoghurt vind ik dat het goed vult, en ik hier rustig op doorkan tot de lunch. (Oke, mits ik niet een heftige workout ga doen, of ga fietsen want dan heb ik binnen no time weer honger) Mocht ik nou echt honger krijgen dan kan ik altijd nog een ontbijt deel 2 maken, vers fruit bijvoorbeeld. Als ik een vroege dienst heb gun ik mezelf geen tijd voor een bak yoghurt, dus smeer ik twee boterhammen en neem ik die mee om op te eten in de trein. Anders heb ik ook te snel weer honger. Een voorbeeld van een ontbijt waar ik even op vooruit kan is turkse yoghurt, banaan, blauwe bessen (of aardbeien, of frambozen of…), noten (bijvoorbeeld amandelen), lijnzaad en een handje quaker balans cruesli.
In de winter vind ik yoghurt nogal een koude klont in mijn buik, dus dan eet ik liever een van deze havermout opties.

Plan je workouts
Even snel voor het werk hardlopen zit er bij een vroege dienst niet in, dan vind ik dat ik al op een belachelijk vroeg tijdstip eruit moet, laat staan dat ik ook nog ga hardlopen ;) Dus dan loop ik na mijn werk. Als ik vrij ben of als ik een late dienst heb loop ik zo rond een uur of 9, half 10. Ook dit wisselt, het ligt eraan hoeveel late diensten ik heb gehad, want na 5x ben ik kapot dus dan red ik 9 uur niet haha.
Niet hardlopen is geen optie, daar voel ik me niet goed bij, dus ik plan per week mijn hardloop momenten. Het enige nadeel is wel dat ik een hekel heb aan in het donker lopen, op een of andere manier zegt mijn lichaam ‘ik ben moe’ zodra het donker wordt. Maar ook hier leert de ervaring dat het heel fijn is te gaan lopen en dan zo je bed in te rollen. Maargoed, aan het donkere weer moet ik nog even wennen.

Ik kan prima hardlopen op een lege maag, maar soms heb ik al wel honger als ik om 9 uur ga lopen, want dit is een vrij laat tijdstip om zonder eten te doen. Vaak eet ik dan een banaantje, of een krentenbol. (dan moet ik wel iets langer wachten, ik dan niet direct lopen) >
Ik kan me voorstellen dat een smoothie ook heel lekker is in zo’n situatie, met bijvoorbeeld banaan.

The At Home Workout
Als ik een dag heb waarop ik niet hardloop probeer ik zoveel mogelijk thuis oefeningen te doen voor een sterker lichaam. Planking, squats, buikspierkwartier, noem het maar op. En dat doe ik allemaal aan de hand van bovenstaand plaatje, en soms gebruik ik de Nike Training Club, dit zijn iets heftigere workouts.

Healthy Snacks
Het zal jullie niet ontgaan zijn dat ik van eten hou, en van alles wat daarmee te maken heeft. Ik probeer graag nieuwe recepten uit, vind het leuk nieuwe restaurants te ontdekken en kook graag met en voor vrienden. Ik heb het geluk dat ik gezondere dingen over het algemeen lekkerder vind dat niet gezonde dingen, en daar maak ik gebruik van.
In Australie heb ik bijvoorbeeld avocado leren eten. Als ik een salade maak zorg ik dat er vaak avocado doorzit. Heb ik een dag slecht gegeten, eet ik het liefste de dag erna een avocado salade en dan voel ik me echt beter. Stukjes gedroogde banaantjes zijn heerlijk, en een goede vervanger voor chips op de zaterdagavond. Noten vind ik heerlijk, dus ik eet sneller een handje noten dan een snoepje/koekje. Ook drink ik liever groene thee dan een glas cola. -En die banaantjes, noten en stukjes fruit zijn ook nog eens makkelijk mee te nemen naar het werk. Het scheelt dat ik in een hotel werk, aan fruit iniedergeval geen tekort en dat is heel fijn. En denk niet dat ik koekjes en chips niet lekker vind hoor. Dat vind ik echt HEERLIJK. Mijn gouden tip: Koop geen ongezonde dingen. Wat je niet in huis hebt kun je ook niet eten. Wat ik ook een fijn tussendoortje vind zijn deze mueslirepen, en die zijn in een handomdraai gemaakt. En ik hoorde dat ze bij de AH to go nu soja boontjes verkopen (edamame) Lekker!
Ben je echt een zoetekauw, maak dan je eigen dingen. Maak eigen muffins, mueslirepen of taarten. Zo heb je zelf in de hand wat er allemaal in gaat.

Als ik vrij ben is het een groot feest
Dan heb ik genoeg tijd om lekkere, gezonde dingen klaar te maken. Zo eet ik namelijk graag een salade als lunch, in plaats van een boterham. Ook maak ik dan meer tijd om ’s avonds iets gezonds op tafel te zetten, en vaak beoefen ik dan graag een andere sport zoals zwemmen. Ook wil ik aan yoga beginnen, dat lijkt me nou een fijne sport om een vrije dag mee te starten.

Daarnaast geniet ik natuurlijk ook van alle andere lekkere dingen, zoals een zak chips, een pak koekjes. Ik drink ook wijn, en sta wel eens in de kroeg, en eet op het werk ook een kroket. Stiekem sla ik afentoe ook wel eens een run over omdat het regent en ik liever in bed lig, of liever een film kijk. Maar ondanks dat helpen deze tips (en een vitamine pil per dag) mij om beter in mijn vel te zitten.

Wat doe jij om je gezonder en fitter te voelen (in drukke periodes?)

Liefs NandaFollow my blog on Bloglovin’

9 reacties

Opgeslagen onder Food, Running

9 Reacties op “Staying fit

  1. Goeie tips! Ik probeer mijn sportieve momentjes ook te plannen en daarnaast loop ik altijd een half uur in mijn pauze. Krijg ik toch dagelijks mijn beweging, ook als ik niet ga sporten. Verder koop ik suikervrije koeken voor tussendoor en maak ik ook graag zelf mijn tussendoortjes. Zo bak ik graag bananenbrood of balletjes met kokos, dadels en banaan. Die muesli repen wil ik nog graag maken, al ga ik dan voor de suikervrije variant.

  2. zus

    Bedankt voor de handy tips =)!

  3. Helemaal mee eens. Goeie tips; ik koop ook zo min mogelijk slechte dingen. Dan kan ik het ook niet eten haha!

  4. Yup, herkenbaar ;) Leuke blog heb je :)

  5. Herkenbaar, het is allemaal wat lastiger wanneer je fulltime werkt en daar erg druk mee bent. Hoewel je dan juist bijv. van het sporten weer nieuwe energie kunt krijgen, maar eerlijk is eerlijk, na een lange dag werken hebben we daar niet altijd zin in he. Ik probeer het ook zo veel mogelijk in te plannen, er zijn maar vaste momenten in de week waarop ik kan sporten, dus die avonden en ochtenden wil ik dan ook echt gaan. Schiet er heus wel eens bij in, maar ik houd ruim aan (4 x in de week), dus als het eens 3 x is vind ik het alsnog prima:)

  6. Leuk artikel! Binnenkort post ik ook een recept voor suiker- en botervrij bananenbrood, of maak zelf granola! ;)
    Liefs, Lieke

    liekepolak.blogspot.nl

Geef een reactie

