Canon 50mm f/1.8 Lens

IMG_1360-001

Na een paar maand met mijn kitlens gefotografeerd te hebben wilde ik wel eens een andere lens proberen, makkelijker gezegd dan gedaan want er zijn zoveel soorten lenzen in verschillende prijsklasses dat ik hier even over na moest denken.
Wilde ik gaan sparen voor een duurdere zoomlens, macro lens of een groothoek? Uiteindelijk heb ik besloten om voor nu een aardige allround 50mm te kiezen. Deze is goed voor mijn portemonnee en ik kan nog even goed nadenken over een wat duurdere lens.

Waarom koos ik deze lens?
De diafragma-opening van f1.8 geeft aan dat je foto’s kunt maken waarbij je heel weinig scherpte hebt, je kunt goed scherp stellen op 1 punt en de rest wordt een stuk minder scherp. Lijkt mij erg handig om gerechten mee te fotograferen, zodat alle aandacht naar het gerecht gaat.
Een andere reden is dat de 50mm f/1.8 erg lichtsterk is, dat wil zeggen dat er goed gefotografeerd kan worden op donkere plekken zonder een flitser te moeten gebruiken. Ideaaal om te fotograferen in restaurants!

Voor de fotografen onder ons: welke lens (of lenzen) gebruiken jullie?

liefs

Follow my blog on bloglovin’

9 reacties

Opgeslagen onder Photography

9 Reacties op “Canon 50mm f/1.8 Lens

  1. ik gebruik een 30mm f/1.4, omdat ik na mijn 50mm f/1.8 fan was van de vaste lens en heel graag eentje wilde waarbij ik niet standaard tien stappen achteruit moet zetten om m’n object in beeld te krijgen. ben er echt suuuperblij mee, hij is al bijna 2 jaar (sinds ik hem heb) niet van m’n camera geweest :)

    • Nanda

      Klinkt goed! Ik moet inderdaad erg wennen aan het feit dat de 50mm niet kan zoomen. Vind het wel fijn dat mijn restaurant foto’s er nu goed op komen.

  2. Super toevallig! Ik heb ‘m gister ook aangeschaft. Samen met de Canon 15-85 mm. Echt een rib uit mijn lijf, maar ben er super blij mee. Heb heel lang getwijfeld tussen de Canon 15-85 en Tamron 17-50 (met f2.8 over het hele bereik!!), maar uiteindelijk toch gekozen voor bereik en niet voor lichtsterkte. Ik wilde namelijk één lens met zowel groothoek als tele, die ik mee kan nemen op reis (en dat je niet de hele tijd loopt te zeulen met allemaal lenzen). Dus toen dacht ik dan koop ik deze 50mm f1.8 erbij voor als licht belangrijk is. Ben helemaal happy haha.

  3. Mijn ‘food’-foto’s maak ik meestal met de iPhone ;-) Daarnaast heb ik een Lumix FZ38 (met vast lens). Nu wil ik eigenlijk overstappen naar een andere digitale camera met losse objecten. Het aanbod is erg groot. Dus ik ben benieuwd waar jullie mee fotograferen. En waarom juist die camera? Voor- en nadelen? Alvast bedankt.

    • Nanda

      Ik fotografeer met de canon 600D, ik wilde geen instap model maar ook geen professionals camera want had nog nooit met een SLR gefotografeerd. De recensies van de 600d waren goed en het scherm is kantelbaar wat ik voor bijv. macro erg handig vindt. Qua technische aspecten doet deze niet heel erg onder voor de 650d maar is wel goedkoper.
      Tot nu toe bevalt hij prima! Een body is wel belangrijk maar het is denk ik fijner om een goede lens te scoren, die bepaalt de kwaliteit etc :) dus heel plat gezegd levert een mindere body met een goede lens ook mooie plaatjes op. Hopelijk heb je er wat aan!.

  4. De 50mm is echt mijn favoriete lens! Gebruik het bij heeel veel dingen, zowel portretten als gebeurtenissen als productfoto’s. Ernaast heb ik nog een 17-85 lens, die is ook heel fijn. Heb ook een telelens en groothoek maar die gebruik ik eigenlijk nooit.

  5. Dit lijkt me een hele fijne lens!
    xx

  6. T

    ik heb ook de 50 mm en verder een fisheye lens en een diana pinhole

Geef een reactie

