Runningtips: Snow

Het ziet er nog niet heel erg naar uit dat de sneeuw de komende dagen verdwijnt, volgens mij gaat er alleen maar meer bij komen. Het hardlopen gaat natuurlijk gewoon door en is juist hartstikke leuk in de sneeuw!
Ik kwam een handig artikel tegen op Run2Day, en wilde jullie deze tips niet onthouden: 

Draag laagjes
Draag een thermoshirt onder je hardloopshirt. Je zou zelfs kunnen overwegen hier nog een shirt overheen te doen. Vergeet vooral je winddichte jasje niet, zo kom jij je run lekker warm door.
Ik zelf heb altijd heel erg last van koude boven benen, dus draag onder mijn legging nog een soort van on charmante lange thermo onderbroek :p
Hema verkoopt goede en betaalbare thermokleding. 

Goede warming up
Als het buiten koud is, hebben je spieren, pezen en gewrichten meer tijd nodig om soepel te worden, dus is het raadzaam om een langere warming-up af te werken. Hiermee bedoelen we niet meer stilstaan en rekken maar loopoefeningen, bijvoorbeeld een stukje sprinten om alvast in te lopen.

 Zorg voor zichtbaarheid
Ga je toch het liefst voor dag en dauw of in de avonduren hardlopen, zorg dan dat je goed zichtbaar bent. Er zijn tegenwoordig overal lampjes te koop die je aan je arm kunt bevestigen, maak hier gebruik van! Ook een reflecterend hesje is een goed idee.

Houd je hoofd en handen warm
Met deze temperaturen, is het raadzaam om handschoenen aan te trekken en een muts te dragen. Omdat ze tijdens het hardlopen weinig werk hoeven te verrichten, zijn je handen bijzonder kwetsbaar voor de kou.
Persoonlijk vind ik een muts tijdens het hardlopen vreselijk, ik hou er niet van om iets op mijn hoofd te hebben. Ik heb laatst een hoofdband gebruikt, niet perfect maar beter vol te houden dan een muts in mijn geval.

Ren bekende routes
Dit is niet het weer om op verkenning uit te gaan, blijf op bekende paden lopen waar je de obstakels kent. Gaten en vooral stoepen in de stad zijn met de sneeuw slecht zichtbaar.

Loop op verse sneeuw
Probeer al fijngestampte sneeuw te ontwijken, dit is een stuk gladder dan een verse laag sneeuw. Schoongeveegde stoepjes zijn helemaal fijn.

 Maak kleinere pasjes
Kleinere passen betekent ook minder op je hak landen, dit voorkomt uitglijden. Iets meer op de midvoet/voorvoet lopen verkleint ook de kans op uitglijden. En koud weer of als er sneeuw ligt zijn niet de goede omstandigheden om een PR te gaan lopen, het beinvloedt je prestaties nou eenmaal.

Smeer vaseline op je lippen
Zo blijven ze lekker zacht. Als je toch zo’n pot hebt staan, het kan geen kwaad om je wangen er ook mee in te smeren. Ik zelf smeer mijn gezicht altijd in voor ik ga lopen in deze kou met een goede vochtinbrengende crème.

Beloon jezelf met warme chocolademelk
Halfvolle chocolademelk is de perfecte hersteldrank. Warm ‘m op (laat die rum maar wel staan) en hij is winter-proof!

Leg je run vast
Maak een foto tijdens je run, hartstikke leuk om later terug te kijken en zo heb je proof dat je echt in deze barre omstandigheden gelopen hebt ;)

Last but not least, geniet!
Dit is iets wat ik zelf ook nog wel eens wil vergeten, maar genieten is oh zo belangrijk!

Laat je niet weerhouden door de kou, tijdens het lopen word je vanzelf warm. Ik heb vanochtend halverwege zelfs mijn hoofdband afgedaan want ik zweette me kapot met dat ding :p Ik hoor ook veel mensen die bang zijn voor uitglijden, die kans is er op de fiets ook, dus om dan maar niet meer te gaan lopen..? Gewoon lekker naar buiten gaan, en als je run wat minder gaat dan is dat helemaal niet gek, het zijn tenslotte extreme omstandigheden.

Follow my blog on bloglovin’

2 reacties

Opgeslagen onder Sports

2 Reacties op “Runningtips: Snow

  1. Goede tips, vooral de laagjes zijn heel belangrijk!

  2. Supergoede tips en respect dat jij in dit weer gaan lopen bent. Ik ben een van de personen die bang zijn om uit te glijden dus ik wacht nog evnetjes voor ik terug op straat of in het bos ga lopen.

Geef een reactie

