Christmas Watch & Read

christmas

Ik heb een lijst samengesteld met boeken en films die ik graag in de kerstvakantie lees/kijk. Deze boeken en films passen bij de maand december, en dragen voor mij bij aan het kerstgevoel :)

boeken
J.K. Rowling – Harry Potter (films en boeken)
Natuurlijk staat Harry op nummer 1, de eerste film ging ooit zo rond november/december in premiere, in het jaar 2001. Sinds dat jaar is het voor mij een soort traditie geworden om een van de films (of allemaal) te kijken met kerst. Daarnaast draagt de sfeer in de films bij aan een gigantisch kerstgevoel, sneeuw, donkere dagen.. Heerlijk!
Datzelfde geldt wat mij betreft ook voor de boeken. Het verhaal is goed, de boeken lezen fijn weg en de sfeer is geweldig. Het perfecte boek om met kerst te lezen.

Charles Dickens – A Christmas Carol (Film en boek)
Het welbekende verhaal over Scrooge, die man die altijd slecht gehumeurd is tijdens de kerst. Als hij op kerstavond alleen zit komt de geest van zijn overleden vriend Marley hem waarschuwen. Een film met een zielig tintje, gelukkig komt het allemaal weer goed en leert Scrooge zijn lesje. Het boek is ook leuk om te lezen. Ik lees boeken vaak in het engels en dit boek is prachtig geschreven. Een voorbeeld: ”Bah! Humbug!’ Mr Scrooge is a squeezing, wrenching, grasping, scraping, clutching, miserable old man.’ Prachtig taalgebruik :)

Suzanne Collins – The Hunger Games
Deze boeken zijn zo spannend dat je moet blijven lezen. Perfect dus voor in de kerstvakantie, aangezien je dan alle tijd hebt! Alle drie de boeken zijn even spannend, al moet ik zeggen dat ik deel 3 het minste vond. De boeken lezen makkelijk weg en er de hoofdrol is weggelegd voor een power vrouw, wat wil een mens nog meer? ;)

Cecily von Ziegesar – Gossip Girl
Morgen wordt de laatste aflevering in de VS uitgezonden, en dit betekent voor mij een afsluiting van een tijdperk. Ik heb op de middelbare school alle boeken gelezen, en was in de zevende hemel toen ik hoorde dat er een serie kwam. De serie is totaal anders dan de boeken, dus dat is een goede reden om de boeken weer eens af te stoffen en stuk voor stuk te gaan lezen. Ik ga GG missen.

Stieg Larsson – Millenium
Deze boeken zijn stuk voor stuk pillen. Het verhaal is ijzersterk: Mikael Blomkvist is onderzoeksjournalist en verantwoordelijk uitgever en mede-eigenaar van het in Stockholm verschijnende tegendraadse maandblad ‘Millennium’. Hij heeft zich vastgebeten in een zaak tegen de financieel expert, grootindustrieel en belegger Hans-Erik Wennerström. Deze spant een rechtszaak aan tegen Blomkvist wegens laster en de journalist wordt veroordeeld tot een geldboete en een gevangenisstraf van drie maanden. Dan wordt hij benaderd door de bejaarde zakenman Henrik Vanger, voormalig topman van het omvangrijke Vanger-concern. Deze vraagt hem om onderzoek te doen naar de verdwijning van zijn jonge nicht Harriet die naar zijn inzicht het slachtoffer is geworden van moord. De zakenman biedt hem een riant salaris en de belofte dat hij na de afgesproken werkperiode van een jaar nadere belastende informatie zal krijgen over Wennerström. Hij komt de mysterieuze Lisbeth Salander tegen. Zij is een getraumatiseerde jonge vrouw met uitzonderlijke kwaliteiten als onderzoeker en computerhacker. Dit onwaarschijnlijke tweetal vormt een team dat een oplossing vindt voor de niet begane misdaad.
Mocht je de film ook willen zien, kijk dan naar de Zweedse versie, en niet de Amerikaanse :)

Simone van der Vlught – Aan Niemand Vertellen
Lois is een jonge rechercheur Moordzaken, afdeling Noord-Holland Noord. Op het eerste gezicht leidt ze een overzichtelijk even, ze heeft een eigen appartement in het centrum van Alkmaar en een uitdagende, spannende baan. Als op een mistige novemberavond het verminkte lichaam van een man wordt gevonden, worden Lois en haar collega op deze bizarre zaak gezet.

Andere tips: Twilight, een fijne detective zoals Hanning Mankell, een nederlandse literaire thriller van Esther Verhoef of Saskia Noort

Films
The Holiday
Uiteraard mag deze film niet in het lijstje ontbreken! Dit is een van mijn favoriete films, mede dankzij Jude Law. Wie wil er nou niet rond de kerst, onder een dekentje op de bank, wegzwijmelen bij een lekkere man als Jude Law? Als ik deze film kijk krijg ik een instant kerstgevoel, en zou ik heel graag willen dat ik in het knusse huisje verbleef op het engelse platteland.

The Notebook
Ik denk niet dat ik hier al te veel woorden aan vuil hoef te maken, geloof dat iedereen deze film wel kent. Het is niet perse een kerstfilm, maar hij is wel heerlijk om te kijken op de bank onder een dekentje met een kop warme choco. Een van mijn lievelingsfilms!

Love Actually
Deze film is perfect voor een druilerige dag, of een dag waarop je ingesneeuwd bent en niet anders kan dan op de bank zitten. (ik vraag me af of dat nog gaat gebeuren deze maand, maar wie weet) Heel veel liefde, verschillende verhalen en een top cast. (Hugh Grant!)

The Grinch
Het kleine meisje dat het eenzame groene mannetje wil laten inzien dat kerst wel leuk is, nadat hij kerst keer op keer verpestte, wie kent het verhaal niet. Niet een film die je elke kerst zou moeten kijken, maar eens in de zoveel jaar is het een fijne film om te zien. Kerstiger kan natuurlijk niet!

A Princess For Christmas
Een van de leukere kerst films, speelt zich af in een besneeuwd landschap, in een kasteel in engeland. Hallo kerstgevoel! Het verhaal is niet heel bijzonder, maar voor een kerstfilm is het zeker een aanrader. Er zit een flinke dosis romantiek (het meisje valt natuurlijk voor een prins) en humor in, het is een fijne familie film.

Andere tips: The Polar Express, The Hunger Games, Christmas with the Kranks, All She Wants For Christmas

Mocht ik nog boeken of films vergeten zijn vermeld ze dan in de comments, wie weet kan ik weer wat uurtjes vullen met nieuwe boeken of films :)

Follow my blog on bloglovin’

5 reacties

Opgeslagen onder Christmas, Love

5 Reacties op “Christmas Watch & Read

  1. Wat een leuk lijstje! heb deze even geliked via Bloglovin’ zodat ik het makkelijk terug kan vinden. Ik heb de Harry Potter boeken en films nog nooit gelezen/gezien. Elke keer neem ik me voor om te beginnen maar het komt er nooit van. – zucht –

    • Nanda

      Oh, dat ken ik wel! Maar (waarschijnlijk weet je dit al :p) je moet die boeken echt lezen!! Haha ze zijn echt tof :) Wel de engelse versies dan he, dat hoort ;)

  2. Leuk lijstje! Voor mij is love actually ook echt een kerst gevoel!

    X Laura

Geef een reactie

