Valencia part 2: Sightseeing

Hola!

Valencia is een hele mooie stad, waar aardig wat te zien is. Valencia is ingedeeld in een oud stadsdeel en een nieuw stadsdeel. In het oude stadsdeel, het centrum, zijn de leukste dingen te vinden. Ik ben niet in het nieuwe stadsdeel geweest, maar zover ik weet zijn daar vooral wijken en weinig toeristische attracties.
Het oude centrum is niet heel groot, je kan in een halfuurtje van de ene kant naar de andere kant lopen, maar je komt dan veel plaza’s en cathedralen tegen.

Plaza de la Virgen

Dit plein vond ik persoonlijk een van de mooiste pleinen in Valencia, zowel overdag als ’s avonds.
In het midden van dit plein staat een grote fontein, de man in het midden van de fontein staat voor de rivier Turia. De vrouwen eromheen staan symbool voor de kanalen die voortvloeien uit de rivier. De fontein is omringd met terrasjes waar onder andere (redelijk lekkere) paella gegeten kan worden voor 9 euro per pan.
Aan de linkerkant staat de cathedraal van Valencia, omringd door monumentale panden zoals het gotische paleisgebouw Palau de la Generalitat en de basiliek Virgen de Los Desamparados. Al deze gebouwen zijn het zeker waard om eens van binnen te bekijken. De achthoekige klokkentoren bij de kathedraal, belltower El Micalet, kan voor 2 euro beklommen worden en geeft een prachtig uitzicht over de stad.

Plaza de la Reina


Als je via plaza de la Virgen doorloopt kom je uit op plaza de la Reina, een plein met wat toeristische winkels en eettentjes. Hier zit onder andere een erg lekker tapas restaurant, daarover later meer. Dit is tevens ook het begin punt van de toeristische bussen, kaartjes kunnen hier gepost worden en er is een winkel waar een flesje water maar 0,50 cent kost. Goedkoper dan dat hebben wij het niet kunnen vinden.

Plaza de Ayuntamiento

Dit plein is het grootste en waarschijnlijk belangrijkste plein in Valencia. Het gemeentehuis is hier gevestigd (ayuntamiento) en hier bevindt zich het centrale postkantoor. In het midden staat een gigantische fontein, en dit zorgt ervoor dat ervanuit elke richting wel een mooie foto gemaakt kan worden. Ook hier zijn de gebouwen op het plein erg mooi!

Mercado Central

Praktisch naast ons ligt Mercado Central, de centrale markt en wat mij betreft een gigantische aanrader. Het gebouw is (uit mijn hoofd) in 2002 gerenoveerd, en de bewoners van Valencia zijn hier erg trots op. Ook van binnen is elk stukje muur of plafond versiert en de markt zelf is een grote levendige boel. Je kunt er van alles krijgen, brood, vleeswaren voor op brood, vlees, vers fruit en verse vis. Alle producten hangen of staan in kraampjes en er komen vrijwel geen toeristen. Belangrijker: Het kost allemaal geen drol! Ik vond het erg fijn om hier rond te lopen en de dagelijkste boodschappen te doen.

El Carmen

El Carmen is de wijk waar wij verbleven en overdag is deze wijk niet heel spannend. Hier en daar zijn wat kledingboetiekjes en toeristenwinkeltjes. Zodra het avond wordt begint het te leven, terrasjes worden uit de grond gestampt, bars en restaurantjes openen de deuren en het wordt er vooral in het weekend erg druk. Het restaurant Jamon Jamon schijnt erg goed te zijn, hier hebben wij helaas niet gegeten. Als je een stukje doorloopt kom je bij een groot wit terras waar ze cocktails serveren en ook in de naastgelegen straatjes is altijd iets te doen. Een stukje verderop is er bijvoorbeeld een markt met een middeleeuwse uitstraling, hier wordt vlees gebarbequed en kan iedereen aanschuiven om een vorkje mee te prikken.
In de wijk zelf staat ook La Lonja de la Seda, een Zijdebeurs en de kerk Santos de Juanes. Dit plein heet Plaza del Mercado en ook zeker een bezoekje waard.

Las Arenas

Er zijn twee stranden in Valencia en Las Arenas is de bekendste en naar mijn idee het fijnste want hier vond ik de stroming in het water wat aangenamer. Het is een groot en druk strand, met verschillende tentjes op het strand zelf en toeristische kraampjes aan de boulevard. Prima plek om lekker bruin te bakken!

La Ciudad de las Artes y de las Ciencias de Valencia

De architectuur van de stad van kunst en wetenschap deed me erg denken aan het Opera House in Sydney. Het is een cultureel-wetenschappelijk complex, bestaande uit meerdere gebouwen. Er is onder andere een opera gebouw, een museum, een IMAX bioscoop en een gebouw dat l’óceanographic heet, een oceanografisch park.  Hier ben ik niet in geweest, maar dit is de grootste waterdierentuin van europa, en ik hoor hier veel positieve verhalen over.

Wat verder erg mooi om te zien is, is het park Turia, in de oude rivierbedding. De rivier de Turia overstroomde te vaak en daarom is die nu omgeleid, om de stad heen. In de drooggelegde bedding bevindt zich nu een 10 kilometer lang park en de oevers worden door mooie bruggen met elkaar verbonden.

Ook de stadspoorten zijn zeker een kijkje waard, ik vond ze vooral ’s avonds erg mooi verlicht.

Ook het station en de stierenvecht arena zijn erg mooi, helaas was er in de week dat wij er waren geen gevecht, want dat wilde ik wel eens meemaken!

Valencia is een prachtige stad ondanks dat het niet zo heel groot is. Er is veel te zien en te doen en er heerst een prettige sfeer. Als het aan mij ligt ga ik volgende maand gewoon weer naar spanje, heerlijk! :)

Hebben jullie al vakantie gehad? Waar ben je naartoe geweest/ ga je naartoe?

9 reacties

Opgeslagen onder Travels

9 Reacties op “Valencia part 2: Sightseeing

  1. ziet er geweldig uit! ik ga volgende week naar Venetië!

  2. Leuke foto’s. Ik vond Plaza de la Virgen ook het mooiste plein! Heerlijk met al die terrassen:)

  3. Flo

    Ah het ziet er heerlijk uit! Leuke foto van jou, en de rest natuurlijk ook! Ik zou ook graag een keer naar Valencia gaan, of sowieso naar Spanje. X

  4. ninadinners.nl

    Leuke foto’s! Ik wil ook graag en keer naar Valencia!

  5. Hey Nanda, leuk dat ik jou blog ook eens kan zien! Je vulde voorheen nooit je adres in denk ik, nu klikte ik je naam aan boven je reactie en kwam ik hier terecht. Leuke blog heb je. :) Jouw vakantie ziet er ook heel fijn uit, Valencia lijkt me gaaf om een keer heen te gaan. Ik wilde nog even zeggen dat ik het heel leuk vind dat je af en toe reageert op mijn blog! Groetjes, Milou

    • Nanda

      Hee Milou, wat gek, volgens mij vul ik die wel in! Nouja, je hebt mijn blog gevonden :) leuk!
      Ik vind je blog erg leuk dus reageren doe ik graag. Groetjes Nanda

  6. Wat een leuke vakantie, gaaf zeg! Ik ga niet :( Ik ben aan het verhuizen, dus daar zul je nog wel over lezen haha. X

Geef een reactie

